چگونه زباله غذایی کمتری تولید کنیم؟ [روش های صرفه جویی]

بهترین آموزش هایی که شما را در راه تهیه غذاهای خانگی یاری می کنند + آنچه باید از آشپزی بلد باشید

چگونه زباله غذایی کمتری تولید کنیم؟ [روش های صرفه جویی]

۳ بازديد
ضایعات مواد غذایی یک مسئله مهم زیست محیطی است که کل کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش فائو، سالانه یک سوم کل مواد غذایی تولید شده در جهان هدر می رود. این به معنای تقریباً 1.3 میلیارد تن غذا است که نخورده میماند، در حالی که با نهایت تاسف باید گفت میلیونها نفر در سراسر جهان گرسنه میمانند. ضایعات مواد غذایی نه تنها تأثیر مخربی بر محیط زیست و اقتصاد ما دارد، بلکه به انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی نیز کمک می کند. خوشبختانه، گام‌های ساده‌ای وجود دارد که همه ما می‌توانیم در زندگی روزمره برای کاهش ضایعات غذایی خود و ایجاد تأثیر مثبت بر روی کره زمین انجام دهیم. در این مقاله، ما چند راه آسان برای کاهش ضایعات مواد غذایی در زمان نگهداری یا آشپزی در خانه را بررسی خواهیم کرد.
تولید زباله

جای تعجب نیست که کشورهای صنعتی مانند آمریکا بیشتر از کشورهای در حال توسعه مواد غذایی را هدر می دهند. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) در سال 2010، یک آمریکایی به طور متوسط حدود 99 کیلوگرم ضایعات غذایی تولید می کند. پس نمی توان این موضوع را به فرهنگ کشورهای در حال توسعه ربط داد اما ما هم باید در کشور خودمان ایران ضایعات غذایی را کاهش دهیم و بهانه جویی نکنیم. لطفا خیلی نگران موضوع تولید زباله در ایران باشید، ایران در رتبه 17 تولید زباله در جهان قرار دارد (منبع ایسنا).
حالا اگر کمی دلتان به حال کشور عزیزمان می سوزد و می خواهید سهمی در کاهش تولید زباله و پسماند غذایی داشته باشید، به این موارد دقت کنید:

1- هوشمندانه خرید کنید

بیشتر مردم تمایل دارند بیشتر از نیازشان غذا بخرند. گرچه خرید عمده ممکن است راحت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که این روش خرید منجر به ضایعات بیشتر مواد غذایی می شود.

برای جلوگیری از خرید بیشتر غذای مورد نیاز خود، به جای خرید انبوه یک بار در هفته، هر چند روز یک بار به فروشگاه های مواد غذایی بروید.

توجه داشته باشید که قبل از خرید مواد غذایی بیشتر، از تمام مواد غذایی که در آخرین مراجعه به بازار خریده اید استفاده کنید. اگر مواد اولیه در حال گذشتن از تاریخ مصرف دارید، با آن یک غذای میان وعده درست کنید.

علاوه بر این، سعی کنید فهرستی از اقلامی که باید بخرید تهیه کنید و به چیز دیگری توجه نکنید. این به شما کمک می‌کند تا خرید ناگهانی را کمتر کرده و همچنین ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید.
خرید مواد غذایی

2- غذا را به درستی نگهداری کنید

ذخیره سازی نادرست منجر به هدر رفتن حجم زیادی از مواد غذایی می شود.

بر اساس گزارش شورای دفاع از منابع طبیعی بریتانیا، حدود دو سوم زباله های خانگی در این کشور به دلیل فساد مواد غذایی است (منبع خارجی healthline).

بسیاری از مردم مطمئن نیستند که چگونه میوه ها و سبزیجات را ذخیره کنند، که می تواند منجر به محصولات فاسد شود.

به عنوان مثال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، خیار و پیاز هرگز نباید در یخچال نگهداری شوند. این اقلام باید در دمای اتاق نگهداری شوند.

جدا کردن غذاهایی که گاز اتیلن بیشتری تولید می‌کنند از غذاهایی که تولید نمیکنند، راه عالی دیگری برای کاهش فساد مواد غذایی است. اتیلن به رسیدن در غذاها کمک می کند و می تواند منجر به فساد در محصولات رسیده شود.

غذاهایی که در هنگام رسیدن گاز اتیلن تولید می کنند عبارتند از:

  • موز
  • آووکادو
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • هلو
  • گلابی
  • پیاز

این غذاها را از محصولات حساس به اتیلن مانند سیب زمینی، سیب، سبزیجات برگ دار، آلوها و فلفل دور نگه دارید تا از فساد زودرس جلوگیری کنید.
نگهداری غذا در یخچال

3- تکنیک های نگهداری مواد غذایی مانند ترشی کردن، شور کردن و کنسرو کردن را بیاموزید

در حالی که ممکن است فکر کنید شور کردن و ترشی کردن مدهای جدیدی هستند، تکنیک‌های نگهداری مواد غذایی مانند این برای هزاران سال مورد استفاده قرار می گرفته اند.

ترشی، نوعی روش نگهداری با استفاده از سرکه، گفته می شود بر اساس شواهد تاریخی ممکن است در 4400 سال قبل مورد استفاده قرار گرفته باشد.

ترشی کردن، خشک کردن، کنسرو کردن، انجماد و پختن همه روش هایی برای ماندگاری بیشتر غذا و در نتیجه کاهش ضایعات هستند.

این روش ها نه تنها ردپای کربن شما را کاهش می دهند، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه شما نیز می شوند. علاوه بر این، بیشتر تکنیک های نگهداری ساده هستند و می توانند سرگرم کننده هم باشند.

به عنوان مثال سس گوجه فرنگی درست کردن، کنسرو کردن سیب های بیش از حد رسیده و تبدیل آنها به سس سیب یا ترشی میوه ها و سبزیجات، خوراکی خوشمزه و ماندگاری را برای شما به ارمغان می آورد که حتی بچه ها نیز از آن لذت خواهند برد.

4- یخچال خود را شلوغ نکنید

احتمالا این ضرب المثل را شنیده اید که "از دل برود هر آنچه از دیده رود". این موضوع به ویژه در مورد غذا صدق می کند.

در حالی که داشتن یک یخچال خوب می تواند چیز خوبی باشد، یک یخچال بیش از حد پر می تواند در مورد ضایعات مواد غذایی مضر باشد.

با مرتب نگه داشتن یخچال خود به جلوگیری از فساد مواد غذایی کمک کنید تا بتوانید به وضوح غذاها را ببینید و بدانید چه زمانی خریداری شده اند.

یک راه خوب برای ذخیره کردن مواد غذایی در یخچال، استفاده از روش "هر چه اول وارد شد، اول خارج خواهد شد" است.

به عنوان مثال، هنگامی که یک کیلو سیب میخرید و می خواهید درون یخچال بگذارید، آن را پشت سر میوه هایی که قبلا خریده اید قرار دهید نه جلو آنها. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که غذای قدیمی استفاده می شود، نه اینکه به هدر میرود.
یخچال شلوغ

5- باقیمانده غذا را ذخیره کنید

گرچه بسیاری از مردم غذای اضافی را در یخچال می گذارند تا بعدا بخورند، اما اغلب در یخچال فراموش می‌شوند و در صورت خرابی آن را به درون سطل زباله پرت میکنند.

نگهداری باقی مانده غذا در یک ظرف شیشه ای شفاف به جای ظروف تیره درب بسته به شما کمک می کند تا غذایی که برای بعدا نگه داشته بودید را فراموش نکنید.

اگر زیاد آشپزی می کنید و مرتبا غذاهای باقی مانده دارید، یک روز را برای استفاده از غذاهایی که در یخچال انباشته شده است تعیین کنید. این یک راه عالی برای جلوگیری از دور ریختن مواد غذایی است. علاوه بر خراب نشدن غذا، این کار در زمان و هزینه شما صرفه جویی ایجاد می کند.
باقی مانده غذا

6- غذای خود را با دوستان و همسایگان به اشتراک بگذارید

 در خانواده ما سنتی وجود داشت که هر وقت مادرم غذا می پخت، یک ظرف از آن را هم برای همسایه می فرستاد و گفت بوی غذا به خانه آنها رفته و زشت است این کار را انجام ندهیم. گاهی پیش می آمد که مقداری از غذا باقی می ماند و مادرم می گفت این غذا اصراف شد، کاش آن را از ابتدا برای همسایه فرستاده بودم.
این موضوع در خاطر من باقی مانده و می دانم که بسیاری از شما هم چنین خاطراتی دارید. پس این سنت ایرانی که هم به کمتر شدن میزان غذای در حال فاسد شدن کمک می کند و هم به نوعی دوستی و همدلی در میان همسایگان ایجاد خواهد کرد را شما هم ادامه دهید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.